Vintage flattops
Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.
Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner door wat af te schaven van de toets, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
Gibson LG1 1960
Voorkant gibson LG1, spruce top, naturel gelakt
Deze kleine Gibson LG (little guitar) flattop uit 1960 serienr: R720634 Gibson's workhorse onder de kleinere flattops kreeg ik in afgeschuurde staat binnen ( en met gaten waar een pickup heeft gezeten). Ik heb maar besloten om hem naturel te lakken ( nitro, semi-mat). Sunburst lakken krijg je bijna nooit helemaal hetzelfde als het origineel ( en behoorlijk wat meer werk). Dit model is bijna net zo groot als een klassieke gitaar. De LG1 werd gemaakt van 1947 t/m 1968. Massieve sparren top, mahonie zij- en achterkant, rio palissander toets en zadel. Kleine barst rechts van de toets, vaak veroorzaakt door het krimpen van de slagplaat, is gestabiliseerd. De mahonie c-profiel hals met trussrod is wat dunner dan normaal ( voelt bijna als een elektrische fender strat, wellicht ook wat vanaf geschuurd, nut is 43 mm) . Palissander toets is opnieuw gefret. 3 on a plate Kluson tuners zijn nieuw (wel naar origineel). Slagplaat zat er ook niet meer op maar kan evt worden gemaakt van celluloid naar origineel ( two point vorm zonder meerprijs). Verder zelf gemaakt recht Rio Palissnder zadel (zoals origineel) met nieuwe ebben zadelpennen en een nieuw zadelbeentje. Enfin deze Gibson LG1 is een player en je moet niet gaan voor originaliteit. De LG1 is 'ladder braced' en heeft daardoor een punchy, bluesy, veel midden, geluid.
prijs: € 1.950,00 (incl. 21% BTW)
Harmony grand concert flattop H165
Harmony h165 uit begin jaren '60
Volledig massieve Honduras Mahonie flattop van Harmony made in Chicago, USA. Waarschijnlijk is deze Harmony in de vroege jaren 60 gemaakt. In ieder geval van na 1958 (qua model) en van voor 1966 (geen trussrod). Het model van na 1958 is beetje vergelijkbaar met het OM-model van Martin alleen wel 'ladder' braced ipv. x-braced. Rio Palissander toets en origineel pinloos zadel (nieuwe benen zadelbeen). Ook originele celluloid slagplaat. Lak/finish ziet er eigenlijk nog heel goed uit voor deze 60 jarige. Originele Waverly tuners werken nog prima. C-profiel hals met nieuwe benen nut is gereset (bijna altijd nodig bij de Harmony's om ze weer bespeelbaar te krijgen). De toets is voorzien van nieuwe frets. Hals is wel versterkt met een stalen t-bar maar is niet verstelbaar. Speelt als een zonnetje met mooie lage actie en rechte hals. Mooi warm geluid met behoorlijk volume en pit ideaal voor blues fingerpick maar ook als slag gitaar klinkt ie mooi.
prijs: € 825,00 (incl. 21% BTW)
Harmony Grand Concert flattop H162
Harmony flattop H162
Deze Harmony Grand concert H162 is gebouwd begin/midden jaren zestig (voor circa 1966 omdat ie geen verstelbare trussrod heeft, helaas geen zichtbare datum stempel binnenin). De H162 was zo'n dertig jaar, tot de jaren zeventig, Harmony's werkpaard. Massieve Spruce (ladderbraced) top met massieve Honduras mahonie acher- en zijkanten. De mahonie achterkant bij deze gitaar is uit één stuk met prachtige fiddleback/flamed patroon ( kom daar maar eens om tegenwoordig). De c-profiel hals heeft een niet verstelbare trussrod ('steel reinforced neck'). De Rio palissander toets is recht getrokken/geschaafd met 12 inch radius en weer opnieuw gefret waardoor de gitaar weer heel licht speelt. Ook een nek reset was weer noodzakelijk om de gitaar goed te krijgen (een bekend min-puntje van de bouwers bij Harmony). Barsten langs de toets ( vaker voorkomend) zijn gestabiliseerd. Lak ziet er nog goed uit. Originele Waverly tuners, Palissander zadel ( nieuwe ebben zadel pinnen, een nieuw benen zadelbeen). De eerlijke, directe en "ladderbraced" klank maakt het een ideale gitaar voor blues, bluegrass of country.
prijs: € 750,00 (incl. 21% BTW)
Guild D25m cherry Bluegrass 1970
Guild D25cherry Bluegrass 1970
Deze Guild D25m cherry Bluegrass is gemaakt in 1970, Rhode island, USA (nr 46854). De hele klankkast zowel top als achter- en zijkanten zijn gemaakt van massief Mahonie. Deze heeft de gewone platte achterkant met balkjes ipv de gelamineerde ""arched" achterkant. De nek is gereset om weer een goede actie te krijgen van de snaren. Verder was er alleen lichte redress van de frets nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen ( met vrij smalle "slim" c-profiel hals, Rio Palissander toets 'by the way'). Rio Palissander zadel is voorzien van nieuw benen zadelbeen en ebben pinnen. Lak ziet er nog redelijk tot goed uit met de bekende butsen en kleine beschadigingen hier en daar. (op de foto is de cherry kleur roder dan in het echt). Een paar kleine barsten in de klankkast zijn gestabiliseerd (bijna niet te zien). De (Japanse) open tuners, celluloid slagplaat en trussrod cover zijn origineel. Simpele tuners werken nog goed maar kunnen evt worden vervangen als je toch een upgrade wil. Enfin vol, groots, woody geluid laat je oren overtuigen.
prijs: € 1.450,00 (incl. 21% BTW)
Yamaha FG-140 Nippon Gakki Red Label Dreadnought 1969
Yamaha FG-140 dreadnought
Dit is een Yamaha FG-140 red label dreadnought gitaar gemaakt in Japan. De red labels zijn het meest gezocht en de eerste 3 jaar gemaakt in Japan (Nippon Gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Deze Yamaha FG140 met script logo is gemaakt in 1969 (serienr 918238 op hielblok, eerste nr is jaartal) voor de Amerikaanse/Europese Markt. Volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geëxperimenteerd. Zowel de top als de x-bracing binnenin zijn heel licht en dun gehouden. Gitaar is dan ook vrij licht zeker in vergelijking met moderne dreadnoughts. Palissander zadel heeft een nieuw (benen) beentje en ebben zadelpinnen. Palissander toets is voorzien van nieuwe frets. Hals is mooi recht en actie mooi laag (2,4 mm bij lage E 12e fret, 9 van 10 keer is de actie veel te hoog bij de Yamaha's). Ik heb ook een nieuwe benen nut gemaakt met iets bredere spreiding van de snaren. Originele mechanieken ( 3 on a plate) zijn origineel en werken nog prima. Slagplaat is wel later toegevoegd. Deze kan evt worden vervangen door een zwarte zoals bij origineel. Staat Lak is goed met de bekende kleine butsjes en krasjes hier en daar. Met de juiste setup en actie van de snaren zijn dit fantastisch klinkende gitaren voor "the buck"' met best groot volume en warme gedefinieerde sound.
prijs: € 825,00 (incl. 21% BTW)
Favilla F8H dreadnought
Favilla F8H 2e helft jaren '60
Dit is een F8H Flattop van de Favilla brothers gemaakt in de tweede helft van de jaren '60 (nr: 300057). Qua model lijkt ie een beetje op de Gibson J50 (16 inch breedte klankkast, slope shoulders) maar dan nog iets voller/ronder. Favilla (brothers) was een middelgroot vrij oud merk uit de States (Long island, sinds 1890) vooral bekend om zijn ukeleles maar ze hebben ook behoorlijk wat gitaren gemaakt zeker in de jaren '50/'60. Favilla gebruikte altijd mooie massieve materialen. Klankkast is gemaakt van massief honduras mahonie (achterkant uit 1 stuk) en spruce top . Ongeveer helft van de klankkast binding was verdwenen en heb ik vervangen naar origineel. Ik heb de Rio Palissander toets opnieuw gefret en de toets ook een 12 inch radius gegeven (origineel is ie plat) waardoor die veel fijner speelt. Hals is gereset en verder vrij stevig iets breder bij de nut (44 mm) dan gemiddeld. Originele individuele Waverly mechanieken werken nog goed maar misschien een beetje stugger dan moderne tuners. De dunne gestreepte celluloid slagplaat is origineel en heeft de bekende craquelé. Rio Palissander zadel heeft nieuw zadelbeentje (van been) en nieuwe ebben pinnen. Lak van de body ziet er nog redelijk uit met de bekende dings en dongs voor een gitaar op leeftijd. Door Favilla's eigen bracing systeem (soort fan bracing, zit een beetje tussen x-braced en ladderbraced in) heeft deze gitaar zijn eigen sound. Vol en luid met behoorlijke punch tikkie droog. Ideale flatpick bluegrass gitaar bijv.
prijs: € 1.550,00 (incl. 21% BTW)
Yamaha fg-201 1975-1978
Yamaha FG201 made in Japan 1975-1978
Deze Yamaha Fg201 is gemaakt eind jaren '70 ( 1975 -1978) in Japan ( begin van ovalen orange labels). Volledig gelamineerde klankkast ( spruce top, mahonie klankkast). Lichte redress van de frets was nodig om hem weer fijn bespeelbaar te krijgen zonder buzzen van de snaren. Nieuw benen nut en zadelbeen. Palissander zadel (zwart gebeitst) is voorzien van nieuwe palissander pinnen. Originele dichte Yamaha tuners werken nog prima. Originele slagplaat. Lak/finish ziet er nog heel goed uit. Ideale no nonsens slag/strum "bang for the buck" gitaar die tegen een stootje kan.
prijs: € 595,00 (incl. 21% BTW)
Kay "US Strad" tenor gitaar jaren '50 met K&K pickup
Kay "US strad" tenor gitaar, kleine klankkast, met K&K pickup
De USstrad tenor gitaar is gemaakt door de Kay company Chicago USA begin jaren '50. Dit model heeft een vrij kleine klankkast (28 cm onderste bocht, 58,5 snaarlengte). Massieve Spruce top met Hounduras Mahonie klankast. Klankkast is opnieuw met Nitrolak gelakt. Frets (Rio Palissander toets) zijn gedressed om gitaar weer mooi bespeelbaar te krijgen. Kop voorzien van nieuwe periode correcte tuners (goede Kluson kopie) met Ivoroid knopjes. Ook zadel is voorzien van nieuwe ebben pinnen. Enfin leuke kleine vrij zeldzame tenor gitaar al voorzien van K&K pure mini piezo pickup dus klaar om versterkt te spelen
prijs: € 725,00 (incl. 21% BTW)
Levin Model 47 1947
Levin flattop model 47 1947
Deze Flattop Jumbo size/dreadnought model 47 is in Zweden door Levin in 1947 gebouwd (serienr op de kop is een beetje vaag maar begint met 190???). 1947 was het laatste jaar dat dit model werd gemaakt. Het no-pin Palissander zadel bij deze is origineel ( ik zag ze bij andere modellen van Levin) maar er zat bij eerdere exemplaren van dit model een ander groter zadel op. Waarschijnlijk waren die gewoon even op en hebben ze er dit zadel opgezet, Ik heb een refret van de Rio palissnader toets gedaan om hem weer perfect zonder buzzen te laten klinken ( met 12 inch radius toets). C-profiel hals voelt modern en comfortabel. Klankkast is gemaakt van massief mahonie met spruce top. Top is ladderbraced voor een geheel eigen sound: woody, luid, direkt. Sunburst nitrocllulose lak ziet er nog redelijk uit met de bekende nitro craquelé . In de top zijn een aantal lengte barsten gestabiliseerd. De originele tuners waren helaas verdwenen. Ik heb er nieuwe goede kwaliteit butterbean tuners op gezet
prijs: € 875,00 (incl. 21% BTW)
Harmony Grand Concert H181 1969
Harmony grand concert H181 1969
Deze Harmony grand concert H181 is net als zijn broertje H167 maar 2 jaar gemaakt (1969 en 1970, Chicago, USA) en daardoor wat minder bekend dan de Harmony H162 Grand Concert. Deze is gemaakt in 1969 ( jaar stempel binnenin). De vorm van de klankkast (000-size) is wel precies hetzelfde. Ook de achter- en zijkanten zijn gemaakt van massief Honduras mahonie (de h167 heeft Berken klankkast). "Pumpkin coloured ladderbraced" top is van massief vuren (spruce) gemaakt. Opvallend is natuurlijk de Fender style kop en de palissander moustache pin brug (nieuwe ebben pinnen en beentje). Origineel verstelbaar plastic zadelbeen is vervangen door een vaste. De plastic verstelbare zijn toch een beetje "tone-killers". Originele zwarte Batwing slagplaat is er nog maar staat niet op de foto. Ook originele 6 op een rij tuners van Waverly werken nog prima wel altijd wat stug. Nieuwe nut gemaakt van been. Deze gitaar had (zoals gebruikelijk bij de Harmony's) een nek reset en een redress van de toets nodig maar speelt nu weer licht met een mooie rechte hals en een lage actie van de snaren. De nitro cellulose ziet lak er nog redelijk tot goed uit. Het geluid is vergelijkbaar met de H162 ( zelfde hout soorten): eerlijke directe, woody, ladderbraced blues klank
prijs: € 875,00 (incl. 21% BTW)
Calypso Kay jumbo Folk flattop K6130
Calypso Kay jumbo Folk flattop K6130
Deze Calypso K6130 Flattops ( beetje Jumbo/OOO model) waren één van de laatste akoestische gitaren die Kay (Chicago, USA) produceerde begin jaren '60 voordat ze failliet gingen eind jaren zestig. Één van de weinige Kay flattops met een moderne X-bracing. Klankkast heeft een massieve spruce top met gelamineerde Mahonie achterkant. Klankkast is zelf nog iets dikker/meer Jumbo dan bij Martin. De Rio palissander toets is opnieuw gefret. Originele platte toets heb ik daarbij een radius gegeven van 12 inch voor betere bespeelbaarheid. C-profiel nek met verstelbare trussrod is stevig met een brede (nieuwe benen) nut van 48 mm (bijna klassieke gitaar nut). Ik heb ook een nieuw "homemade" Palissander zadel gemaakt met ebben pinnen en nieuw zadelbeen ipv het originele "no-pin" zadel. Funky groen rosette design rond klankgat. Enfin ünieke sound voor een onbekende kleine "gem" uit de Amerikaanse steelstring gitaar geschiedenis maar je moet wel van een stevige brede nek houden
prijs: € 875,00 (incl. 21% BTW)
Takeharu WK100 dreadnought
Takeharu WK100 dreadnought gitaar
Deze Takeharu WK100 dreadnought zie je niet zoveel. Ws gemaakt eind jaren '70 in Japan in de Fabriek van KIso Suzuki. Vooral de rechte (Martin) kop en ronding van kop naar hals doet me aan de Kiso Suzuki's denken (normaal hebben de Takaharu's steelstrings een soort van kroontje aan uiteinde van de kop). Ik heb een redress van de frets gedaan zodat ie weer zonder buzzen of aanlopen speelt. De nek voelt zoals bij alle Suzuki's super comfortabel. De nek is verder mooi recht met lage actie van de snaren (Martin bronze snaren 012-054). Gelamineerde klankkast van Mahonie met spruce top. Lak/finish van de gitaar ziet er nog heel goed uit. Zadel is voorzien van nieuw benen zadelbeentje en nieuwe ebben pinnen. Ook nut is opnieuw gemaakt van been met iets grotere spreiding van de snaren (iets meer ruimte voor de vingers), Originele Japanse open tuners werken nog prima (zelfde tuners die Guild in de jaren '70 gebruikte op zijn dreadnought gitaren). Originele slagplaat. Mooi "bang for the buck" vintage Japanse dreadnought met warme open sound.
prijs: € 575,00 (incl. 21% BTW)